Barry Yusufu, Behold, Sun's People

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Luce Gallery è lieta di presentare la mostra personale Behold, Sun´s People di Barry Yusufu, dal 13 gennaio al 12 febbraio 2022.

Barry Yusufu - artista che vive e lavora ad Abuja, in Nigeria -, dipinge ritratti di persone intorno a lui. Vede il suo pennello come tramite per infondere consapevolezza del potere di sé e della grandezza collettiva degli africani. Con questi strumenti vuole permettere alla sua gente di riscoprire la vera essenza del proprio essere e l'importanza di definire la bellezza per se stessi. I dipinti di Barry Yusufu sono incentrati sul riportare alla luce storie e identità perdute a causa di una storia ostile. Le sue opere cercano di raccontare e ricordare l'esperienza africana personificando l'apoteosi dei suoi soggetti.

L’artista percepisce il suo approccio come un modo per riconciliare anni di gioco di forza stilistico con la documentazione della storia africana. Behold, Sun´s People consente un nuovo riflesso dei suoi soggetti, a cui si avvicina da una prospettiva nutrita di regalità e somiglianza divina. Smaschera questa narrazione dalle profondità della rappresentazione falsa ed interpretazione sbagliata, dipingendo abilmente i suoi soggetti con pelli di bronzo - un'ode alla nobiltà africana. Come un attento pittore con melodioso senso del dovere, l'artista crea abilmente solidi strati di olio su tela con l’intenzione di immortalare e raccontare l'esistenza del suo popolo. Ispirato dalla reminiscenza della bellezza e della nobiltà del popolo africano, l'artista nigeriano reinventa e crea rappresentazioni del suo popolo, esaltandone l'eredità con pennellate. La mostra annuncia una nuova coscienza sull’immagine degli africani, rafforzando l'importanza della riscoperta della loro vera essenza.

Per raccontare di nuovo questa storia, c'è un urgente bisogno di riflettere per reclamare parti della nostra coscienza collettiva che i cronisti non sono riusciti a documentare. Yusufu usa la sua arte come mezzo per eliminare l'opacità delle lenti attraverso cui vengono visti gli africani. Questo corpo di opere ne è un'audace proclamazione. I dipinti mettono in risalto la gloria del popolo africano e le loro storie sepolte. Barry Yusufu trova la reciprocità tra lui ed i suoi soggetti, usando il suo pennello e la sua tecnica per raffigurarli onestamente, evitando consapevolmente la perfezione e l'accettazione stereotipata. Utilizzando questi ritratti bronzei come archetipi, compositi di molte storie diverse fuse per analizzare l'evoluzione della regalità e del potere africani come forma, rivela la gloria che i costrutti sociali hanno cancellato dalle loro menti. Six-Stars, giochi di parole con sorelle, è una serie di sei opere che descrive le vite delle donne africane. Presenta i soggetti in piedi davanti a una fornace ardente, la fornace è una metafora della loro lotta e un simbolo della loro rinascita, proprio come la fenice. Date Night mostra una donna che antepone la sua incolumità anche quando si rilassa. Questo lavoro esprime una delle tante battaglie delle donne. An Old Line Tale è una rappresentazione di un tradizionale matrimonio africano, eccezionalmente rispettato e profondamente radicato nella comunità. Qui l'artista ritrae l'uomo come protettore della sua famiglia e la donna come sua compagna. Infine, queste opere traggono ispirazione anche dalle descrizioni storiche dei reali e delle divinità africane, come le sculture in bronzo di Benin e Ife.

La storia documenta il bronzo come un elemento significativo nella cultura creativa dell'Africa. Questi sono i nati dal sole, quelli la cui pelle risplende come bronzo, i figli del sole; Popolo del Sole. Guardali!!! 

(Avan-Nomayo Ikponmwosa)

 

English Version

 

Luce Gallery is pleased to present Behold, Sun´s People, a solo exhibition of paintings by Barry Yusufu from January 13 – February 12, 2022. 

Barry Yusufu, an artist living and working in Abuja, Nigeria, paints portraitures of people around him. He sees his brush as a tool to bring consciousness to the power of self and the collective greatness of Africans. With these tools, he aims to open a path for his people to rediscover the true essence of their being and the importance of defining beauty for themselves. The paintings of Barry Yusufu center around unearthing stories and identities lost to jaundiced history. His works seek to renarrate and memoir the African experience by personifying the apotheosis of his subjects. 

The artist sees his approach as a design to reconcile years of stylistic arm-wrestling on the documentation of African history. Behold, Sun´s People brings a new reflection of his subjects which he approaches from a perspective nourished in royalty and god-likeness. He unmasks this narrative from the depths of misrepresentation and misinterpretation by skillfully painting his subjects with skins of bronze, an ode to African nobility. In the demeanor of an efficient painter with a melodious sense of duty, the artist deftly creates solid layers of oil on canvas seeking to immortalize and chronicle the existence of his people. Inspired by the reminiscence of the beauty and nobility of the African people, the Nigerian artist reimagines and creates representations of his people, exalting their heritage with brush strokes. In the exhibition, Barry Yusufu heralds a new consciousness on the visualization of Africans, strengthening the relevance of rediscovering their true essence.

To retell this story, there is a dire need for reflection, to reclaim parts of our collective consciousness that chroniclers failed to document. Barry uses his art as a medium to eliminate the opacity of the lens through which Africans are seen. This body of work is a bold proclamation of that. These paintings spotlight the glory of the African people and our buried histories, histories that needs to be retold. Barry Yusufu finds the mutuality between him and his subjects, using his brush and technique to paint them honestly, consciously avoiding perfection and stereotypical acceptance. He reveals the glory that societal constructs have beaten out of their minds by using these 

bronzed portraits as archetypes, composite of many different histories merged to parse the evolution of African royalty and power as form. Six-Stars, which word-plays with sisters, is a series of six works that illustrates the lives of African women. It presents the subjects as standing before a burning furnace, the furnace being a metaphor for their struggle and a symbol of their revival, just like the phoenix. Date Night shows a lady who prioritizes her safety even when unwinding. This piece shows one of the many struggles of women. An Old Line Tale is a depiction of a traditional African matrimony, exceptionally respected and deeply rooted in community. Here, the artist portrays the man as a protector of his household and the woman as his partner. Finally, these works also draw influence from the historical depictions of African royalties and deities such as the Benin and Ife bronze sculptures. 

History documents bronze as a significant element in Africa’s creative culture. These are the ones born of the sun, those whose skin shines like bronze, the children of the sun; Sun's People. Behold them!!! 

(Avan-Nomayo Ikponmwosa)